Foto
M. Hendriks |
Met de Spoor II Club Holland naar Rheinberg, 21-23 november '03.
De deelname aan een evenement begint feitelijk een dag voor de opening. Na het halen en laden
van de auto's en aanhangwagens zijn de deelnemers, tien clubleden, op donderdagochtend omstreeks
5 uur 's morgens vertrokken richting de eerste parkeerplaats na het Gouwe aquaduct. Vanaf hier
reden we in colonne richting Rheinberg. Rond de klok van 9 uur reden we het beursterrein op.
Het was daar erg hobbelig met veel kuilen!!! Nadat we de beursingang hadden gevonden reden we
eerst door een grote opslagplaats met stro en verpakkings- materialen. Vervolgens is het zoeken
naar de standplaats, eenmaal gevonden werd het een en ander uitgemeten en kon het opbouwen van de
spoorbanen beginnen. De clubbaan werd op 84 biertafels neergelegd, de HTM / RhB modulebanen
werden gekoppeld door een deel van de baan van H. Sandifort met een brug en nudistencamping.
Later kwamen nog drie clubleden met een hele vracht spullen voor de baan. Tot in de avond zijn
we met z'n allen met het opbouwen van de banen bezig. Hetgeen werd afgesloten met een
avondmaaltijd en een goede nachtrust in het centrum van Krefeld.
Bij binnenkomst op de eerste beursdag, nog voor de opening, waren er inmiddels veel
verkoopstands ingericht. Ook was er wat tijd om de vele andere model- spoorbanen en andere
takken van modelbouw zoals boten en RC auto's en vrachtwagens te bekijken. Deze dag hebben we
veel belangstelling gehad van modelbouwers die geïnteresseerd waren in de zelfbouw / ombouw
modellen op de baan. De HTM baan was erg in trek vanwege de zelfgemaakte tram en automodellen
die de baan sierden of erop rondreden. De clubbaan was met zijn veelzijdigheid aan rondrijdende
treinen ook erg mooi aangekleed met huizen, bomen en de dieren!!! Deze zag je niet, maar waren
er wel, verstopt in de hooischuur. Heel veel bezoekers vonden de techniek die in de grote baan
zat erg interessant en daar waren ook veel vragen over. Na deze beursdag werd de afstand naar
Krefeld snel gereden. Dit had natuurlijk de reden dat de maag protesteerde. In het centrum
vonden we weer plaats in het eerder bezochte restaurant. Na een avond met lekker eten en de
gebruikelijke verhalen bezochtten we het station van Krefeld en het gebouw met de grote M voor
een ijsje.
De zaterdag is een dag voor de modelspoorder, deze bezoekt de beurs voor een aankoop van een
aanvulling voor op de spoorbaan thuis. Er werd vanwege een aanrijding van twee trams, door
kinderen geholpen bij het oprapen van figuren die van de baan waren gevallen.
De laatste beursdag is zoals gewoonlijk een familiedag, het was een drukte van belang in het
beursgebouw. Je kon amper lopen zonder uit te kijken waar je liep. Tegen het einde van de dag
worden de eerste kwetsbare modellen opgeruimd, het is dan inmiddels dermate rustig dat dat dan
mogelijk is. Tot de sluiting blijft er dan minstens één trein rijden op de banen. Na sluiting
werden de laatste treinen van de banen gehaald, en kon het opruimen beginnen. Na een 2½ uur
waren de HTM, RhB en de RTS modulebanen opgeruimd in de aanhangwagens en zaten de treinen,
huizen en gereedschap in de laadruimte van de bus. Op maandag ochtend richting huis, maar
eerst nog werd in Nievenheim Champex-Linden bezocht om onderdelen voor de eigenbouwmodellen en
de voorraad in te slaan.
|