Openen
Foto M. Hendriks
Met de Spoor II Club Holland naar Rheinberg, 21-23 november '03.

De deelname aan een evenement begint feitelijk een dag voor de opening.
Na het halen en laden van de auto's en aanhangwagens zijn de deelnemers, tien clubleden, op donderdagochtend omstreeks 5 uur 's morgens vertrokken richting de eerste parkeerplaats na het Gouwe aquaduct. Vanaf hier reden we in colonne richting Rheinberg. Rond de klok van 9 uur reden we het beursterrein op.
Het was daar erg hobbelig met veel kuilen!!! Nadat we de beursingang hadden gevonden reden we eerst door een grote opslagplaats met stro en verpakkings- materialen. Vervolgens is het zoeken naar de standplaats, eenmaal gevonden werd het een en ander uitgemeten en kon het opbouwen van de spoorbanen beginnen. De clubbaan werd op 84 biertafels neergelegd, de HTM / RhB modulebanen werden gekoppeld door een deel van de baan van H. Sandifort met een brug en nudistencamping. Later kwamen nog drie clubleden met een hele vracht spullen voor de baan. Tot in de avond zijn we met z'n allen met het opbouwen van de banen bezig. Hetgeen werd afgesloten met een avondmaaltijd en een goede nachtrust in het centrum van Krefeld.

Bij binnenkomst op de eerste beursdag, nog voor de opening, waren er inmiddels veel verkoopstands ingericht. Ook was er wat tijd om de vele andere model- spoorbanen en andere takken van modelbouw zoals boten en RC auto's en vrachtwagens te bekijken. Deze dag hebben we veel belangstelling gehad van modelbouwers die geïnteresseerd waren in de zelfbouw / ombouw modellen op de baan. De HTM baan was erg in trek vanwege de zelfgemaakte tram en automodellen die de baan sierden of erop rondreden. De clubbaan was met zijn veelzijdigheid aan rondrijdende treinen ook erg mooi aangekleed met huizen, bomen en de dieren!!! Deze zag je niet, maar waren er wel, verstopt in de hooischuur. Heel veel bezoekers vonden de techniek die in de grote baan zat erg interessant en daar waren ook veel vragen over. Na deze beursdag werd de afstand naar Krefeld snel gereden. Dit had natuurlijk de reden dat de maag protesteerde. In het centrum vonden we weer plaats in het eerder bezochte restaurant. Na een avond met lekker eten en de gebruikelijke verhalen bezochtten we het station van Krefeld en het gebouw met de grote M voor een ijsje.

De zaterdag is een dag voor de modelspoorder, deze bezoekt de beurs voor een aankoop van een aanvulling voor op de spoorbaan thuis. Er werd vanwege een aanrijding van twee trams, door kinderen geholpen bij het oprapen van figuren die van de baan waren gevallen.

De laatste beursdag is zoals gewoonlijk een familiedag, het was een drukte van belang in het beursgebouw. Je kon amper lopen zonder uit te kijken waar je liep. Tegen het einde van de dag worden de eerste kwetsbare modellen opgeruimd, het is dan inmiddels dermate rustig dat dat dan mogelijk is. Tot de sluiting blijft er dan minstens één trein rijden op de banen. Na sluiting werden de laatste treinen van de banen gehaald, en kon het opruimen beginnen. Na een 2½ uur waren de HTM, RhB en de RTS modulebanen opgeruimd in de aanhangwagens en zaten de treinen, huizen en gereedschap in de laadruimte van de bus.
Op maandag ochtend richting huis, maar eerst nog werd in Nievenheim Champex-Linden bezocht om onderdelen voor de eigenbouwmodellen en de voorraad in te slaan.

Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks