Modellen gebouwd door S. Bes, 22 maart '08.

Openen
Foto S. Bes
Openen
Foto S. Bes
Openen
Foto S. Bes


Openen
Foto H. Stoffelsma
DR stoomlokomotief 99 6102-0 gebouwd door H. Stoffelsma, 5 december '05.

Hier een fotovoorstelling over de afronding van de bouw van de bekende Harz stoomlokomotief 996102. Deze lokomotief, ookwel 'Fifi' genoemd, word sinds 1997 door de "Freundeskreis Selketalbahn e.V." onderhouden en sindsdien regelmatig ingezet voor nostalgieritten.

Het bijzondere van deze lok is dat deze ooit samen met de 996101 is gebouwd voor de Heeresfeldbahnen in Duitsland. Deze loks zeer gelijkend op elkaar hebben een verschillend stoomsysteem. De 996101 is uitgevoerd als een "Heißdampf"-machine en de 996102 is een "Naßdampf"-machine.

Het model is gebouwd met het door de modelbouwer veel gebruikte polystyreen, een materiaal dat relatief eenvoudig te verwerken is. Aangevuld met allerlei materialen zoals een Oderex-dop als stoomdom op een ketel (PVC-buis).

Als voorbehandeling worden de delen in de primer gezet om in een volgend stadium ineens zeer gelijkend over te komen met het origineel!

Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto van internet
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto van internet
Wanneer het model echt op het voorbeeld begint te lijken word er vaak al gekeken hoe het model met wagons overkomt. Dit spoort aan om verder te gaan. Wanneer de overige delen van de lok zwart zijn gespoten begint het er echt op te lijken.

Met de Kdaai 905-156 tussen Reko zes- en Reko achtramer is deze mooie Harz combinatie onderweg. Afgemonteerd met drijfwerk en schildjes en talloze leidingen, waarvan er toch nog een paar bij moeten is de afronding nabij.

Wat volgt is nog de inbouw van licht, lood en een vloertje voor de machinist.

Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma
Openen
Foto H. Stoffelsma


Openen
Foto M. Hendriks
RhB stoomlokomotief G 4/5 126 gebouwd door M. Hendriks, 23 februari '05.

Na de bouw van de twee moguls en een mallet stond er nog een consolidation op het wensen lijstje van Marco en ziehier de G 4/5 126 in volle glorie. Het gaat hier om de grootste lokomotiefserie die de RhB in zijn bestaan gekocht heeft, ooit reden er 29 van deze loks. De bouw zorgde i.v.m. de grote asstand voor de nodige hoofdbrekens. Dit model kan door de krappe bogen omdat de vierde hoofdas draaibaar is gemaakt, hierdoor is hij ook aangedreven.

Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks


Openen
Foto G. Biesot
RhB wagons type Fad gebouwd door C. Klitz, 22 mei '03.

Openen
Foto G. Biesot


Openen
Foto G. Biesot
Zelfbouwer L. Boerman toont opnieuw een kunstwerkje, 24 april '03.

Dit wordt een model van de openbakwagon DR 99 72 02 (ex SHE 274) van de Harzquerbahn. De wagon is opgebouwd vanuit styreen. Het voorbeeld is opgemeten in 2001. De V-spaak wielen zijn van Scheba en zijn middels gesloten kogellagers onder de bak geplaatst in veerpakketten die afkomstig zijn van LGB.

Openen
Foto G. Biesot


Openen
Foto G. Biesot
RhB personenwagon nr. BC 1501 van M. Hendriks, 24 april '03.

Deze wagon gebouwd naar voorbeeld van de serie 1501-1504 is gebouwd in
1906 en reden op het stamnet van de Rhätische Bahn. Er volgen nog twee wagons, de nummers 1503 en de 1504. Van dit type wagon is de 1501 in 1930 verkocht aan de Aarau-Schöftland bahn (nabij Zürich), de 1502-1504 zijn gesloopt in 1924.

Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto M. Hendriks
Openen
Foto G. Biesot


Openen
Foto G. Biesot
"Billard" motorwagen en postwagon van M. Meeuwes, 13 april '03.